Rataa on tullut kierrettyä poikkeuksellisen aikaisin tänä keväänä. Jo seitsemän ratapäivää takana vaikka on vasta toukokuu puolivälissä.
Kausi alkoi JMU Kemoran leirillä 27.-29.4. Ensimmäinen päivä meni lähinnä märkää ja kylmää rataa ihmetellessä. Varikolla oli vielä lunta ja turva-alueet osin jäässä. Muutaman kierroksen kävin sateisilla hissuttelemassa ja rengasjumppaa tuli harrastettua. Kierrosajat jäi vain 16 sekuntia ennätyksestä :). Renkaanvaihtotaito oli yhtä ruosteessa kuin ajaminenkin ja toi uusia kokemuksia. Etuseen jäi painot edellisestä renkaasta sopivasti väärälle puolelle vannetta. 65g epätasapainon etuvanteessa kieltämättä huomaa. Toisena päivänä rata oli aamusta taas märkä ja radan kuivuttua ajoin pari settiä, kunnes kytkin alkoi aivan yks kaks luistaa. Yhdestä kytkimen pohjalla olevista lukituslevystä oli yksi sakara murtunut ja jumittunut kytkimen kellon pohjalle aiheuttaen luistamisen. Noin tunnin homman jälkeen oli taas pyörä toiminnassa, mutta loput ajamiset jäi sunnuntaille. Vasta sunnuntain viimeisellä setillä tuntui että ajamisessa oli mitään järkeä. Aika oli vielä yli kolme sekuntia ennätyksestä, mutta fiilis ihan ok. En ole aiempina vuosina näin pahasti ollut ruosteessa, mutta ehkä tämä oli odotettavissa viime kauden vastoinkäymisten johdosta. Nopeissa paikoissa hävisin paljon ja ajolinjan ollessa hukassa pääsuoran päästä paluusuoran jarruun on vaikea ajaa aikaa. Positiivisena puolena oli viimeisen mutkan sujuminen nopeammin kuin ennätyskierroksellani.
6.5. tuli ajeltua Alastarossa Moottoripyörä.orgin ratapäivällä. Taas aluksi tuntui ettei ajamisesta tule mitään. Hyvä jos osasi oikeaan suuntaan rataa kulkea. Päivän kuluessa sai ajatuksia vähän kasaan ja sai taas fiilistä ajamiseen. Ajaksi jäi 1:28 alkuinen.
11.-13.5. Oli vuorossa MP-Tuen järjestämä viikonloppu kerhokisoineen. Paikalle tuli suunnistettua tiimipäällikön kera jo torstai iltana. Perjantai ja lauantai oli enimmäkseen sateisia eikä ollut kiinnostusta lähteä itseä kastelemaan. Lauantain ajot meni öljyjä kierrellessä ja tuntumaa hakiessa. Sunnuntaina oli ohjelmassa MP-Tuen kerhokisa. Aika-ajo oli klo 11.00 ja tiedossa ettei ekalla setillä saa mitään aikaiseksi. Varikolle tulikin lähdettyä aikaisin renkaita lämmittämään että ehtisi lämmittelemään muutaman kierroksen radalla ennen kuin olisi tarve ajaa kelloa vastaan. Itse aika-ajoon taktiikkana ajaa kunnes tulee 1:30 alitus ja tulla sitten pois. Ekalla kierroksella matala 1:29, ajoin vielä toisen kierroksen ja tulin pois. Varikolla sitten kertoivat ajan olleen 1:28.4 ja tällä irtosi yllätykseksi paalupaikka. Päivän mittaan tuli ajettua jonkun verran kierroksia ja ajo alkoi tuntumaan kohtuullisen hyvältä vaikkei ajat mitään erikoisia olleetkaan. Kisaan yritin säästää sen verran voimia että jaksaisi körötellä maaliin asti. Kisa oli ensimmäinen lähtö nykyisellä pyörällä ja meni sen mukaisesti. Porukkaa meni lähdössä ohi molemmin puolin ja ekan kierroksen jälkeen olin kuudentena. Datan perusteella 0-100km/h kiihdytys vei aikaa 3,9s mikä on selvästikin liikaa :). Heikon lähdön vuoksi pääsi sitten ohittelemaan ja olin muutaman kierroksen jälkeen toisena. Kärjessä meni Harjun Pete menojaan eikä ollut mitään mahdollisuuksia vastata Peten kyytiin. Olin jo kahden kierroksen jälkeen noin kymmenen sekuntia jäljessä. Ennen kisaa oli ajatus päästä lähdössä Peten perään ja saada hyvällä vetoavulla vauhdikas kisa aikaiseksi. Täytyy yrittää toisen kerran sitten, kun on vähän lähtötreeniä alla. Toiseksi päästyäni oli kunto aika lopussa ja yritin vain ajella avaukset ja jarrut niin ettei takaa tultaisi enää ohi. Ajamista yksinkertaistamalla kierrosajat parani ja takana tulevat jäi koko ajan lisää. Lopulta olin maalissa toisena 14s Peteä perässä. Ensimmäistä kertaa pääsin maaliin eturivistä ja edellisestä maaliin pääsykin oli 1.8.2010
Mukavia ratapäiviä kaikki uusien ja vanhojen tuttujen kanssa. Toivottavasti kesä jatkuu yhtä mukavissa merkeissä. Ajaminen on vieläkin hukassa, mutta eiköhän se rutiini jostain taas kesän aikana löydy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti