torstai 9. kesäkuuta 2011

Treenaamisesta osa 1

Viime kaudella tuli opittua, että pitääkseen ajotuntuman tulee käydä ajamassa vähintään kerran viikossa. Jos käy ajamassa esimerkiksi kahden viikon välein, menee ensimmäinen päivä joko kokonaan tai lähes kokonaan tuntuman hakemiseen. Itselläni kehittyminen tapahtuu vasta kun ajotuntuma on saatu takaisin. Yli viikon tauon jälkeen tarvitsenkin vähintään kaksi päivää treeniä kehittyäkseni. Tuntumaa pystyy tosin ylläpitämään jossain määrin myös mielikuvaharjoittelulla, mutta siitä lisää joskus toiste.

Kauden treenejä suunnitellessa oli ajatuksenä päästä tasaisesti, lähes joka viikko ajamaan. Toukokuussa kalenteriin osuikin yksitoista ratapäivää Botniaringin ensimmäisen kisan lisäksi.

Kausi tuli avattua torstaina 5.5. Kawasaki Racing Bikes Finland järjestämällä ratapäivällä Botniaringillä. Mukana treenaamassa olivat muun muassa Tero Tourunen ja Sami Nurmi joiden kanssa ajamisesta olikin suuresti apua talven ruosteiden karkoittamiseen. Päivän ensimmäiset setit olivat hirveitä. Pyörä tuntui kulkevan järjettömän kovaa. Mutkiin mentiin vauhdilla josta ei muka ollut mitään mahdollisuutta selvitä vain huomatakseen, että vauhtia on todellisuudessa hyvin vähän eikä pyörää juuri tarvitse kallistaa. Päivän mittaan pahimmat pelot karisivat kyydistä ja vetoavun turvin sain ajettua 1:16 kierrosaikoja. Ennätys edelliseltä kesältä oli 1:15.6, joten vauhtia löytyi heti ihan mukavasti. Ennen päivän alkua pyörän alustaan tehdyt muutokset ja oma ajokunto olivat kysymysmerkkejä. Alusta toimi pienen säätämisen jälkeen mukavasti, mutta ajokunto oli luonnollisesti vielä hakusessa. Päivän päätteeksi analysoitiin muun muassa jarrutusten, ajolinjojen ja avausten olevan vielä hakusessa, joten ainakaan kehitettävän puutteeseen ei treenaaminen pääse loppumaan.

Perjataille 6.5. oli Botniaringille varattu vapaat harjoitukset joihin osallistuimme osin samalla porukalla. Olin odotettua paremmissa voimissa ensimmäiseltä päivältä, joten päivälle varatut neljä ajovuoroa herättivät toiveita kehittymisestä. Ensimmäinen setti oli taas kauheaa rypistystä pelkojen ja kädettömyyden välimaastossa. Toiseen settiin sain kuitenkin hyvän keskittymisen aikaiseksi ja uusi ennätykseni kirjattiin 1:15.0. Loput kaksi settiä pyrin ajamaan pidempään kuntoa silmällä pitäen. Ajallisesti nuo eivät olleet mitään järin erikoisia, mutta sain kuitenkin ajettua lähes jokkis B-lähdön pituuden kohtalaista vauhtia. Päivästä ja kehityksestä hyvin mielin pakkasin kärryn ja suuntasin kohti Kemoraa.

7.-8.5. Kemoralla järjestettiin Moottoriliiton ja SRRA:n toimesta ajoleiri. Paikalla oli myös paljon tuttuja edellisen kesän kilpailuista. Kaksi edellistä päivää painoi lihaksissa ja ajamiseen ei enää kunnolla riittänyt paukkuja. Ensimmäisenä päivänä ajoin kuitenkin lähes kolmekymmentä kierrosta. Kemoran rataan löytyi hyvä tuntuma ja oma ennätys jäi vain parin kymmenyksen päähän. Toisena päivänä ajokunto oli jo lähes kokonaan käytetty. Ajoin kuitenkin kolme lyhyttä settiä ja sain parannettua ennätystäni aikaan 1:15.7. Paikalla järjestettiin myös luentoja ajoharjoittelusta, kilpailuun valmistautumisesta, ravinnosta, fyysisestä harjoittelusta, radan käytöstä ja tekniikasta. Istuin kuuntelemassa kaikki luennot ja luennoista jäikin hyviä ideoita joilla omaa harjoittelua ja ajoa voisi kehittää. Merkittävimmät parannukset löytyi ravinnosta ja ajolinjoista. Ajamisen rasittavuutta ei ole koskaan tullut ajateltua, joten riittäviä toimenpiteitä menetettyjen energiamäärien palauttamiseen ei ole tullut tehtyä. Näitä oppeja myöhemmin soveltamalla pystyin ajamaan huomattavasti enemmän samana päivänä ja viikonloppuna ilman että menettäisi keskittymistä tai väsymys muuten rajoittaisi ajamista.

Viikoa myöhemmin (13.-14.5.) olin taas Kemoralla JMU:n leirillä. Iso osa kilpakuljettajista oli samaan aikaan järjestettävällä HelRC:n leirillä Botniaringillä joten saimme ajella varsin väljissä oloissa. Tarkoituksena oli testailla muun muassa uusia ravintoon liittyviä oppeja ja yrittää ajaa enduranceen sopivana treeninä pitkiä settejä. Mukana oli eväinä hedelmiä, ruisleipää ja muuta pientä naposteltavaa. Kokeilussa oli myös urheilujuomaa, jota joinkin n. 1dl/20min tahdilla molempina treenipäivinä. Ravinto kokeilut menivät nappiin ja pystyin viikonlopun aikana ajamaan lähes kaksinkertaisen määrän kierroksia aiempiin treeneihin verrattuna. Suurin poikkeus oli ettei väsymys iskenyt missään vaiheessa päivää. Molempien päivien loppuun pystyin ajamaan lähes kahdenkymmenen kierroksen setit vauhdin ollessa noin sekunnin ennätystäni hitaampaa. Oma kunto ei rajoittanut settien pituutta vaan ruutulippu päätti nämä ajorupeamat. Ajatus endurance kilpailusta ei enää tuntunutkaan taistelulta maaliinpääsyä vastaan. Myös jokkiskisoissa olisi mahdollista menestyä entistä paremmin kun jaksaisi ajaa kovaa loppuun asti.
Viikonloppuna sain myös tuotua muita ajatuksia ajamiseen ja ennätykseni parani aikaan 1:14.4. Ohjelmaakin oli koska pyörä alkoi käyttäytyä epävakaasti entistä kovemmissa jarruissa. Kerran ajauduin jopa hiekalle asti paluusuoran jarruissa, koska pyörän ravistaessa alla ei ollut enää uskallusta taittaa mutkaan. Vastaavaa hartialukkoa en ollut ennen kokenutkaan. Toivottavasti ei tule toistekaan vastaan.

Seuraavaksi oli ohjelmassa MP-Tuen järjestämä rata-ajokurssi Botniaringillä. Kurssista kerron lisää myöhemmin.

Vielä oli ohjelmassa yksi treenireissu ennen ensimmäistä kilpailuviikonloppua Botniaringillä. Maanantaina 23.5. olin Alastarossa moottoripyora.org järjestämällä harjoittelupäivällä. Sääennuste näytti edellisenä iltana, että ensimmäiset setit olisi ollut mahdollista päästä ajamaan kuivalla. Näin ei kuitenkaan ollut vaan lähes koko päivän satoi vettä. Vaihdoin sateiset alle ja lähdin lähes tyhjälle radalle köröttelemään. Sateessa kertyi kolmisenkymmentä kierrosta rentoa ajoa. Kierrosajat jäivät  noin kolmen sekunnin päähän edellisen syksyn sadekelin ajoista. Rata oli kuitenkin märempi kuin syksyllä ja riskitaso nollassa. Enhän halunnut ottaa mitään riskiä pyörän kaatamisesta paria päivää ennen kilpailua. Riskitasoon nähden vauhti oli hyvää, aikani 1:38.8 olisi ollut syksyn kilpailun neljänneksi nopein. Tällä treenillä olikin hyvä lähteä sateiseen Botniaringin kisaviikonloppuun, josta lisää kisaraportissani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti