tiistai 7. kesäkuuta 2011

Kisaraportti Botniaring 28.5.2011

Kauden ensimmäinen jokkis kilpailu järjestettiin Kurikan Matkamotoristien järjestämien SM-kisojen yhteydessä. Botniaringille lähdettiin tiimipäällikön kanssa jo torstaina aikaisin aamusta tähtäimessä treenailla kisoja varten Kallio Racingin vuorolla. Torstaina tavoitteena oli hakea tuntumaa vähän kuluneemmalla renkaalla ja sopivan tilaisuuden tullen kokeilla parempaa rengasta josko vauhtia löytyisi lisää.

Treenit meni ihan mukavasti ja tilaakin oli ajaa. Tuntuma löytyi nopeasti ja ajat olivat kilpailuun lupaavia 1:13 alkuisia. Paremmalla renkaalla en ehtinyt ajamaan, joten perjantain treeneihin lähdettiin 1:12 alkuinen mielessä. Perjantain treeneissä ajaminen meni lähinnä ohitusharjoitusten merkeissä, koska radalla oli paljon ajajia ja vauhtierot varsin suuria.

Lauantaina oli ohjelmassa kaksi aika-ajoa ja kilpailu. Keli oli muuttunut sateiseksi, mutta se ei juuri mieltä painanut. Takana oli saman viikon maanantailta sadekelin treeniä alastarossa ja tiesin sadekelin vauhtini olevan muutenkin hyvää. Ensimmäisessä aika-ajossa hain varmistellen tuntumaan sateiseen rataan. Tarkoituksena ajaa kohtuulista vauhtia ja päästä eturiviin ilman merkittävää riskinottoa. Ensimmäisen aika-ajon jälkeen olin kolmannella sijalla ja kävi jo mielessä jättää toinen aika-ajo väliin. Rata kuitenkin kuivui sen verran toiseen aika-ajoon, että päätin käydä hakemassa lisää treeniä ja varmoja kierroksia sateisilla. Aika-ajoissa vauhtierot olivat vielä kuivaakin suuremmat ja vapaan kierroksen ajaminen tuntui olevan todella haastavaa. Sain toisessa aika-ajossa ajettua yhden kierroksen melkein tyhjällä radalla ja ajaksi 1:22.174 joka oikeutti neljänteen lähtöruutuun. Vauhtia tiesin vielä olevan varastossa, kunhan pääsisi ajamaan ilman ruuhkaa. Eroa aika-ajon kärkitulokseen oli kuitenkin lähes kaksi sekuntia.

Kisaan ajatuksissa ajaa joko kärjessä tai kärkiryhmässä ja yrittää pitää vauhtia sen verran reilusti että voi taistella kilpailun voitosta. Kilpailun ensimmäinen lähtö keskeytettiin parin kierroksen jälkeen punaisin lipuin. Lähtö oli kuitenkin mennyt hyvin, pääsin lähtöruudusta ensimmäiseen mutkaan johdossa ja olin punaisten lippujen noustessa toisena. Oli kuitenkin täysi työ pysyä vielä kylmillä renkailla kilpailua johtaneen Jani Kuusisen perässä.

Toiseen lähtöön sain jälleen hyvän alun ja johdin kilpailua ensimmäisen kierroksen jälkeen. Renkaat tuntuivat liukkailta, mutta yritin silti ajaa mahdollisimman kovaa ettei takana tulevat pääsisi kuittaamaan ennen renkaiden lämpiämistä. Kova yritys koituikin kohtaloksi heti toisen kierroksen alussa, radan ensimmäisessä mutkassa, takapyörä lähti luistoon ja pyörä heitti minut high siderilla kyydistä. Kierin kuperkeikkaa radan sivuun, ilmat oli pihalla mutta muuten tunsin olevani kunnossa. Hetken päästä alkoi olkapäätä särkeä ja myöhemmin lääkäri totesikin olkapäässä olevan suprasspinatusjänteen revähdys. Pari viikkoa sairaslomaa ja kohti uusia koitoksia. GPS näytti vauhtia olleen 140,5 km/h kaadon tapahtuessa.

Kilpailun ensimmäinen kierrokseni vauhti oli 1:22.688. Puoli sekuntia aika-ajoa hitaampi aika kertoo hyvästä yrityksestä kylmillä renkailla. Ensi kerraksi tästä pitää ottaa oppia ja olla sateella varovaisempi kylmillä renkailla.

Pyörä kärsi vaurioita katteiden, pakoputken, etuhäkin, jalkatapin ja pääjarrusylinterin muodossa.


Ajokamoista kypärä, kengät ja ajopuku meni ostoslistalle.


Kaadon jälkimainingeissa laitoin gixxerin ja katupyöräni myyntiin. Tarkoituksena ostaa uudempi pyörä jo ensi kautta silmällä pitäen. Nyt tuli pakollista taukoa ajamiseen ja kilpailemiseen, joten yritän käyttää ajan hyödyksi kalustoa päivittämällä. Kilpurin myynti-ilmoitus ja katupyörän myynti-imoitus. Tämän kilpailun jälkeen syntyi päätös ettei enää ensi vuonna ole mieltä kiertää jokkiskisoja isojen vauhtierojen vuoksi. Superbike B tarjoaa uuden haasteen niin talouden kuin vauhdinkin puolesta. Jokamiesluokka tarvitsisi lisää kilpailijoita hitaampaan päähän, jotta saataisiin myös B-lähtö aikaiseksi ja vauhtierot pienemmiksi.

11.-12.6. Alastarossa järjestettävät Scandinavian Openit jäävät osaltani väliin. Olkapää ei vielä kestä kilpailemista. Seuraavaksi olisi tarkoitus käydä tutustumassa Motoparkin rataan moottoripyora.orgin ajopäivillä 18.-19.6.

Kiitos kaikille auttaneille ja tukeneille. Olkapää on päivä päivältä parempi ja uskon olevani jälleen kunnossa JMU:n Kemoran kilpailussa. Saatan myös tulla Alastaroon viikonloppuna poikkeamaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti